Jantinahols.reismee.nl

week 2 en de killingfields

Haloootjes allemaal,

Vorige week heb ik een leuke week gehad op de daycare. Vanaf dinsdag heb ik er een collega bij gekregen op de daycare, ook een vrijwilliger maar dan uit australie. En ik heb er trouwens ook een kamergenootje bij, uit engeland. Beiden was even wennen omdat ik net een week gewend was aan mijn heerlijke kamertje en had ik alles lekker een plekje gegeven en ook op de daycare zat ik er net lekker in en had ik er veel plezier in om de kinderen les te geven. Na een paar dagen mijn kamer gedeeld te hebben en na een paar dagen samen voor de klas ben ik aan beiden wel gewend geraakt.
Het is geweldig dat je met zulke reizen in contact kom met mensen die je anders in geen mogelijkheid had ontmoet of mee had samen gewerkt en dat is ook wel weer heel erg leuk.

Ik had al wel het een en ander in gedachte om mee aan de slag te gaan op de daycare en daar stond de nieuwe vrijwilliger gelukkig ook helemaal achter. Zo zijn we nu een schema aan het maken waardoor er per week gewerkt kan worden aan een thema en ook de volgende vrijwilligers een beetje houvast hebben om mee aan de slag te gaan, maar vooral zodat de kinderen niet elke dag een beetje van alles wat krijgen en zodat ere en beetje duidelijk is dat de kinderen alles hebben gehad na die thema’s voordat ze (eventueel) naar school zouden kunnen gaan. De teachter van de daycare was heel enthousiast over het idée en ik vind het een leuk projectje om aan te werken in de drie uur pause die we elke dag hebben, houd je van de straat he.
wat boven verwachting ook is blijven hangen, is het teken wat ik geef dat de kinderen stil moeten zijn, het zwaaien met de handen. Het gebeurd nu regelmatig dat de eigenaar/ teatcher van de daycare spontaan begint te zwaaien om de kinderen stilt e krijgen. Toch leuk als je zo’n klein trucje mee kan geven wat waarschijnlijk na mij nog veel gebruikt zal worden.

Donderdag avond zijn we met zn alle uit eten geweest aan de riverside en heb ik zo ontzettend heerlijk gegeten dat het eigenlijk jammer is dat ik het heb gedaan want nu valt natuurlijk alles een beetje tegen. Dit eten was als afscheid van roos en jikkina die van het weekend zijn vertrokken naar Thailand. Deze avond hebben we lekker afgesloten met Hong de coordinator van de vrijwilligers, een prachtige vent! We worden hier heel erg goed verzorgd. Maar hij nam ons mee naar een rooftop van een heel hoog hotel, daar hebben we even wat gedronken en genoten van het prachtige Phnom-Penh by night.

Zoals dat avondje naar de riverside was heel heel erg genieten maar perfect is het niet. Tijdens het genieten van het eten en de gezelligheid word op een avond gemiddeld zo’n vier keer je hart gebroken. Er komen namelijk hier en daar wat straatkinderen naast je staan (niet eens gelijk om geld te vragen) maar gewoon om steen papier schaar te spelen en ondertussen weet je date r binnen enkele minuten het toetje gebracht kan worden en zij er dan nog staat. De eerste keer nam ze genoegen met een paar pindas maar de volgende moesten we wegsturen toen ons eten kwam. Nou dat gevoel gun je niemand, je werkt dan wel met arme kinderen maar als je daar zit te genieten van je eten voel je je gewoon schuldig dat je ervan geniet. Dit word nog even bevestigd wanneer we weglopen na het eten en er twee meter naast het terras gewoon op een plastic matje drie kleine kinderen (waaronder een baby) liggen te slapen met enkele kledingstukken.

Dit gevoel van grote contrasten vind ik soms nog wel moeilijker dan de non stop armoede die ik in afrika heb gezien. Het is lastig uit te leggen maar het gaat je echt elke dag aan je hart terwijl je er niks aan kan doen.

Toch blijven we er maar gewoon van genieten en geniet ik vollop van de lieferdjes op de daycare en ben ik heel dankbaar dat ik toch mijn steentje bij kan dragen aan deze opbouwende stad.

Zaterdag ben ik samen met Gemma, mijn college vrijwilliger, naar de killingfields geweest. Dit is het veld waar tijdens het regime van pol pot heel ontzettend veel mensen zijn vermoord op gruwelijke wijze. Het is nog maar 40 jaar gelden en eigelijk een totaal onbekende oorlog. Ik zou in eerste instantie alleen gaan en er was me al verteld dat dit niet erg was omdat je toch de hele rondleiding stil zou zijn, zo indrukwekkend was het. Nu ging ik dus samen maar inderdaad we hebben in drie uur misschien 10 woorden gezegd, ongeveer haha. Er was een audiotour die in het nederlands gesproken was en die was zo ontzettend goed uitgelegd dat ik de hele tour ongeveer kippenvel had. het feit date en man in drie dagen het hele land heeft opgrtrommeld en alle geleerde mensen of mensen met een bril, en kinderen heeft uitgemoord, was echt gruwlijk. Er waren veel massagraven en veel vreselijke verhalen van mannen waarvan bekend was hoe ze waren gemarteld. Ik zal jullie de details besparen maar de foto’s en verhalen staan voorlopig op mijn netvlies gegrift. Een boom was er te zien en daarop sloegen ze gewoon kinderen dood, ik weet niet wie dit allemaal lezen maar het gevoel wat je daarbij krijgt als je dat hoort verdubbeld minstens als je er echt bij staat. Nu vallen er heel wat kwartjes van het feit dat deze stad en eigelijk het hele land aan het opbouwen is en besef ik me dat er in de generaties die je hier op straat ziet, jong en oud, allemaal wel een verleden hebben op wat voor manier, met deze gruwelijke periode.

Na de killingfields zijn we gelijk met de tuktuk naar de bijbehorende gevangenis gegaan aan de andere kant van de stad. De rit tussen deze dingen in viel me misschien nog wel het zwaarst. Dan wordt je weer even flink geconfronteerd met de dagelijkse werkelijkheid en de gevolgen van het regime van pol pot. Tegelijkertijd moet je bij de ingang dan weer om een rare rede meer betalen en krijg je het gevoel dat je weer in de maling word genomen. Eerlijk gezegd zijn we met iets meer vaart door de gevangenis gelopen omdat het ten eerste bloed heet was en al die fotos en vreselijke verhalen en martelwerktuigen en al dat bloed wat nog in de cellen lag, wel je gevoel afpijgeren en ik er eigelijk al snel wel genoeg van had. het breekt je op een of andere manier toch op als je super veel schokkende informatie krijg en dingen ziet. We zijn daarna nog even naar de markt geweest en toen heerlijk uitgerust.

Savonds hebben we onze gedachten even heerlijk kunnen verplaatsten toen Nathan en Hannah (de vrijwilligers van twee weken geleden) weer even terug kwamen en we met de hele groep zijn wezen karaoke. Tjonge wat een belevenis. We moesten even over een drempel heen maar daarna hebben we schaamteloos de titanic en nog veel meer, meegezongen. Het was echt even lekker om zo te genieten met zn alle en mn gedachten weer even op nul te zetten.

Zondags zijn we even wezen zwemmen en heb ik even het een en ander proberen te regelen voor de laatste week. Het was een lekker dagje ontspannen. Dat kan je soms goed gebruiken. Die dag zijn ook Roos en Jikkina weggegaan en dat was dan wel wat minder, ik kon heel goed opschieten met deze meiden maar het was super om ze te leren kennen en ik weet zeker dat ik ze nog vaak zal spreken. Heel fijn om mensen om je heen te hebben waarbij je heerlijk jezelf kan zijn, en het over echt alles kan hebben. Je maakt hier zoveel mee dat dat wel heel fijn is.

Vrijdag kreeg ik tussendoor nog even te horen dat ik de laatste week geen vrijwilligerswerk kan doen omdat het drie dagen waterfestival is en er verder geen les is op de daydace die week. Het is dus even flink balen dat ik deze week voor het laatst kan genieten van al die prachtige kinderen. Ik was ingesteld op dat ik op de helft zou zijn nu maar ik bend us al begonnen aan mijn laatste week. Tja dan gaat het opeens snel. Gelukkig staat de organisatie helemaal achter me en helpen ze me echt super. Ik ben nu dus even aan het puzzelen wat ik die laatste week ga doen en ga verder extra genieten op de daycare. Het is echt mijn ding om met kinderen te werken, dat merk ik hier ook wel weer. Vollop genieten van die koppies ookal kan ik er nog steeds geen woord van verstaan. Deze week ben ik dus ook met de teatcher aan het overleggen waaraan we het geld gaan besteden wat ik van veel familie en vrienden heb gehad om te besteden aan de projecten. Ze zijn er heel erg dankbaar voor en ik moet van haar iedereen heel erg bedanken die mij heeft gesponsord. Ze moeten echt alle eindjes aan elkaar knopen om uberhaupt de huur te kunnen blijven betalen en nog steeds zit ze vol met toekomstplannen en grote dromen, zo gaaf om die toewijding van haar hier in te zien. En ik ben blij dat ik haar hiermee kan helpen dankzij mijn familie, vrienden en andere bekenden. Heel erg bedankt nogmaals, echt!

Dit was voor nu weer even mijn verhaal. Het ene verhaal is leuker dan de andere maar jullie zijn in ieder geval weer op de hoogte van hoe het er hier aan toe gaat :)). Ik vind het leuk om te merken dat er zoveel mensen geinteresseerd zijn in mijn vrehalen, en ik vind het heerlij om allemaal van me af te schrijven. nogmaals sorry voor de reacties waar ik nog niet op kan reageren.

Heel veel liefs, Jantinaaaaaa

Hetty en Joop

Een totaal onbekende oorlog was het wel een beetje ja. Toch moet ik er nog wel eens aan denken, als er weer eens dergelijke dingen gebeuren in de wereld waar bijna niemand aandacht voor schijnt te hebben. Dan komt Pol Pot weer naar boven en Oeganda met Idi Amin e.d. Ik herinner mij er dingen van uit de tijd van de Vietnam oorlog, die altijd in het nieuws was. Dat was Cambodja en de rode Khmer maar heel weinig. Dat kwam Pol Pot waarschijnlijk wel goed uit. Kon hij zijn gang gaan. Hij heeft van Cambodja een land gemaakt met wel een heel gruwelijke geschiedenis. Jij bent daar nu en ik kan wel begrijpen dat niemand daar iets zegt, als je geconfronteerd wordt met die gruwelijke geschiedenis.
Maar helemaal onbekend was het niet, ook niet in Nederland. Lees artikel hieronder maar.

Paul Rosenmöller steunde Pol Pot onvoorwaardelijk.

Onder de titel Collecteren voor Pol Pot publiceerde HP/De Tijd vorige week een artikel van Roelof Bouwman. In Cambodja is recent namelijk het genocidetribunaal tegen de Rode Khmer begonnen. Het moorddadige communistische regime kon destijds ook in Nederland op steun rekenen. De Groep Marxisten-Leninisten (GML) zamelde zelfs geld in voor Pol Pot en consorten.

Enkele jaren geleden schreef Roelof Bouwman al een artikel over het GML-verleden van Paul Rosenmöller (Van bloedrood tot groenlinks, HP/De Tijd, 9 januari 2004). Rosenmöller was van 1976 tot 1982 lid van de GML. Deze partij wilde Nederland gewapenderhand modelleren naar het voorbeeld van stalinistisch Rusland, maoïstisch China en het Cambodja van Pol Pot. Dat waren totalitaire regimes die in totaal ongeveer honderd miljoen mensen de dood injoegen. Sympathie voor Stalin en Mao was ook wel bij andere Nederlandse partijen te vinden (zo dweepte de SP in de jaren zeventig met beide massamoordenaars), maar de GML was nog wat radicaler. Deze splinterpartij was — zoals reeds duidelijk is gemaakt — zeer enthousiast over Pol Pot en consorten. Ook het regime van de Albanese partijleider Enver Hoxha werd bewonderd. Dat regime was zo extreem gewelddadig dat zelfs de Sovjet-Unie de "bloedige wreedheden" van Hoxha veroordeelde.

Pol Pot en zijn kameraden deden overigens niet onder voor het regime van Enver Hoxha. In de periode 1975-1979 werden naar schatting 1,7 miljoen mensen vermoord, niet zelden met gebruikmaking van martelmethoden die zelfs door de Gestapo en de SS onbeproefd waren gebleven. Sommige mensen zullen die 1,7 miljoen doden in vergelijking met de tientallen miljoenen doden door Stalin, Mao en Hitler wellicht weinig vinden, maar in verhouding tot de totale bevolking was het regime van Pol Pot verreweg het dodelijkst. De genocide-deskundige Rudolph Rummel berekende (bron: Death by Government) dat de Rode Khmer jaarlijks ruim 8 procent van de Cambodjaanse bevolking afslachtte. Daarmee is het regime van Pol Pot recordhouder wat betreft genocide (Rummel gebruikt overigens zijn iets ruimere "democide"-definitie).

Dat juist Pol Pot op de sympathie van Paul Rosenmöller en consorten kon rekenen is veelzeggend. Roelof Bouwman schrijft in het eerder genoemde artikel Collecteren voor Pol Pot het volgende daarover:
Het socialisme, zo meende men bij de GML, kon alleen 'ingesteld' worden door middel van een 'gewapende revolutie' cq. 'revolutionair massageweld'. "Wat wij willen, is de hele burgerlijke wereld naar de verdoemenis jagen," liet de GML-leiding in 1978 weten in een 1-mei-boodschap, die op een bijeenkomst in de Amsterdamse Brakke Grond werd voorgelezen door een met een bivakmuts vermomde jongeman. "Het is deze wereld die wij willen en die wij zullen vernietigen in de gewelddadige revolutie."
De Khmer-communisten waren op dat moment druk doende dit idee in Cambodja in de praktijk te brengen, en dus kon het regime rekenen op de onvoorwaardelijke steun van de GML. Sterker nog: Rosenmöller en zijn kornuiten moeten een halve dágtaak hebben gehad aan het promoten van Pol Pot. HIj werd opgehemeld in het GML-maandblad Rode Morgen, in pamfletten, vlugschriften en op manifestaties, en er werd zelfs voor zijn regime gecollecteerd. Dat er in Cambodja door de Khmers op ongekende schaal werd gemoord en gemarteld, werd door de GML domweg niet geloofd. Volgens Rode Morgen betrof het 'gruwelsprookjes', 'laster' en 'aantoonbare leugens'.
Deze onvoorwaardelijke steun voor Pol Pot werd door de Rode Khmer gewaardeerd. In 1979 ontvingen de 'dear friends' van de GML een hartelijke brief van het ministerie van Buitenlandse Zaken van 'Democratisch Kampuchea'. Rosenmöller en zijn kameraden werden in de brief bedankt voor hun 'militant solidarity and support'.

Paul Rosenmöller wordt zelden door journalisten met zijn misdadig verleden geconfronteerd. Op 19 juli 2004 deed Andries Knevel dat echter wel in het Radio 1-programma De ochtenden. Toen Knevel vroeg of Rosenmöller geen spijt had van zijn GML-verleden, antwoordde de voormalige GroenLinks-leider als volgt: "Spijt is niet het begrip dat bij mij bovenkomt."

Jantina

Hea hetty en joop,
Het was inderdaad een heel bizare oorlog. Weten jullie nou zoveel over deze oorlog of komt het van internet :))

Leanneeeeeee

Indrukwekkend zeg! Heel bijzonder. Thanks voor het delen van wederom weer een tof verslaggggie. Wat heb je toch al veel meegemaakt, wat heerlijk dat je het zo fijn hebt daar. Geniet van deze nieuwe week. ENJOY! Ik denk aan je. Dikke kus Leanne

tante Gerrie en ome Arie

Hey Schat,
Wat fijn dat we zo met jou mee mogen in Cambodja. Op een bijzondere manier probeer je ons te laten meevoelen. Al moet dit op jou wel een enorme indruk achterlaten. We wensen je heel veel kracht toe en weten dat God ook daar bij jou is. Heel veel liefs.

machteld

wat ontzettend stoer zo alleen verder ik moet er niet aan denken ik lees je blog met plezier en wens je voor deze ontspannende week veel plezier grt machteld