Jantinahols.reismee.nl

reis en eerste dag in Phnom-Penh

Hoi allemaal,

Dit is de derde keer dat ik een poging doe om wat om de blog te schrijven. Jullie kennen het verhaal wel, bijna klaar en opeens is het weg.

Voor ik het vergeet wil ik iedereen bedanken voor de lieve en leuke berichtjes. Echt wat was date en leuke verassing, ik heb me tijdens de eerste vlucht heel erg vermaakt. Ook wil ik iedereen bedanken voor de giften die gegeven zijn. Echt een heel mooi bedrag kan ik meenemen naar d projecten. Vandaag hoorde ik van mijn voorganger op het project dat ze heel erg dankbaar zullen zijn en dat de leidinggevende het heel erg goed zal zorgen dat het goed terecht komt. Toch fijn om te horen.

Okee ik zal vertellen hoe de reis is gegaan. Tot Bangkok zat ik lekker alleen in het vliegtuig mijn boekjes te lezen en heb erg genoten. Ik werd erg goed verzorgd door de stewardessen en het hoogtepunt van het eten was het ijs wat we kregen, daar heb ik heerlijk in mn eente zitten te genieten. Toen ik op Dubai kwam moest ik daar ongeveer twee uur wachten en kwamen al snel heel veel herinneringen op van de blunders die ik op eerdere reizen heb gemaakt. Zo was ik onder andere op zoek naar de mac donnalds waar ik mijn geld drie jaar geleden verloor en ook weer vond in een prullenbak en zo waren er nog wel meer dingetjes die bij de meeste mensen net wat anders lopen J. Maar wees niet bang ondanks dat ik mezelf verasde door zonder problemen door de douane en de paspoortcontroles kwam, zijn er ook nog wel wat blunders geweest.
Op Dubai heb ik trouwens de mac donnalds niet gevonden ( en ik weet dat sommige mensen mij er nu aan zouden herinneren dat ik niet zo’n goed richtingsgevoel heb, en dat begin ik ook wel steeds meer te denken, een beetje). Ik ben naar de burger king geweest en ook mijn geld meegenomen. Na dubai begon het spannend te worden. Ik zat trouwens naast een geweldige oude vrouw van ongeveer 75 jaar die in haar eentje voor minstens vijf maanden door Thailand, maleisie en kina ging reizen. Het duurde van de 4 uur praten ongeveen een half uur voor ik doorhad dat kina, dus china betekend voor haar. Maar na al haar reiservaring had ze genoeg verhalen om te vertellen. Toen we aankwamen op Bangkok was het daar echt druk maar dan ook echt heel druk. Nu was de rij voor de paspoort controle ongeveer een uur wachten waar je normal, volgens mijn buurman, maar vijf minute over doet.

Ik had drie uur om van het ene vliegveld naar het andere vliegveld te komen wat al een uur rijden is met de taxi en met vertraging was dat best spannend. Ik zal jullie zoveel mogelijk details besparen al is dat soms moeilijk voor mij.. Maar ik ben dus op advies van de duitse vrouw de hele rij voorgedrongen door mijn liefste lach op te zetten en ja het lukte ik kwam vooraan. Uiteindelijk kwam ik bij de verkeerde bagageband, ook nog, maargoed mét baggage rende ik naar de taxi en zei ik die man dat ik voor drie uur moest boarden omdat ik andershet vliegtuig miste. Ik zag aan zijn gezicht dat dat heel moeilijk ging worden hij zei dat het alleen mogelijk was al ser geen verkeer was op de weg, jaja in Bangkok, geen verkeer. Hhm okee. Een hele vriendelijke man trouwens. Ik kwam er wel achter dat ik niet heel wakker was want ik ben natuurlijk gewend om, wanneer ik met iemand mee rij, rechts voorin te gaan zitten en ik had nog nooit in een taxi gezeten dus dacht totaal niet na maar toen ik wilde gaan zitten merkte ik dat het stuur voor mn neus zat en dat leek me nou niet echt een heel goed plan in Bangkok.. Gelukkig was de chauffeur nog half bezig mn tas op te bergen, haha. Ik kwam om vijf minute voor drie op het vliegveld en kon mijn baggage niet meer inchecken en de gate zat al dicht. De volgende vlucht is morgen werd me verteld. Okee dat gaan we dus niet doen als het even niet nodig is. Tot ere en vrouw met de laatste mogelijkheid kwam, mijn ruimbagage meenemen in het vliegtuig en al seen gek naar de gate rennen om te boarden. Wat een afgang zeg alle trappen en controles in vogelvlucht overleeft en toen kwam ik bij de gate waar er ongeveer 300 man op verschillende vliegtuigen stonden te wachten, op dat moment dacht ik dat die mensen al klaar zaten voor de volgende vluchten en rende bepakt en bezakt en bezweet naar voren en riep dat ik de eerste beste bus richting het vliegtuig naar Phnom Penh moest hebben. Toen antwoorde de stewardes dat ik moest wachten tot ze gingen boarden. Bleek dus dat de hele zaal achter mij nog moest gaan boarden en ook richting phnom penh, sta je dan J. Maargoed natuurlijk was ik verschikkelijk opgelucht. Heel blij dat ik nog met dit vliegtuig mee kon. De vlucht was goed en ik werd opgehaald door Kimlay. In de auto kwamen we recht in de spits en omdat ik een uur te laat was kon hij niet optijd bij zijn dochtertje van vier zijn die moest worden opgehaald bij school, die hebben we eerst maar even opgehaald. Het verkeer is echt een chaos, ik had al verschillende filmpjes gezien maar om er echt in te zitten is toch wel heel erg bizar. Bij het gueathouse heb ik andere vrijwilligers gesproken en dat merkte dat mijn engels niet zo best was na een lange reis en een uurtje slaap. Ik ben dus maar lekker naar bed gegaan. Ik dacht dat ik al seen blok zou slapen maar dat viel een beetje tegen. Het was zoo warm en de waaier op mijn kamer gaf een lawaai waar ik hopelijk vannacht aan gewend ben. Vannochtend wakker worden in Cacmbodja is wel heel raar maar het was heerlijk. Vandaag begonnen we met een ritje in de tuktuk kregen we van Kimlay een hele rondleiding door de stad. Het is bizar hoeveel verschil er zit in arm en rijk daar moet ik wel even aan wennen. Er zit bijvoorbeeld een straatwinkeltje met allemaar oude spullen en eten naast een chanelwinkel en zo de hele straat door. Verder zijn we naar een winkelcenrtum geweest en smiddags hebben we in het olympisch stadion wezen zwemmen. Het was heel erg warm en zelfs het water was aardig warm maar toch lekker. We hadden het eerst niet door maar er werd duidelijk gebruik gemaakt van de tribunes om het zwembad. Al snel stond ere en man of twintig te kijken naar ons vanaf de tribune. Tot ere een vrouw ons kwam vertellen dat ze hier alleen vrouwen gewend zijn die in hun kleding zwemmen, was ons de redden van hun bezoek nog niet duidelijk.

Verder hebben we lekker uitgerust en zijn we savonds met alle vrijwilligers en Kimlay gegeten bij een lokaal restaurantje/ karaokebar waar we een sort lokaal feestmaal hebben gekregen. Een opspomming van wat we hebben gegeten is: koeientong, eendentong, schildpad, schildpad eireren, rode mieren, kikker en daarna hebben we de soep van koeienhersens maar afgeslagen.

Een hele ervaring ja, lekker uhh nou ‘bijzonder’ dat wel. Vanavond lekker rustig aan en plannen maken voor de rest van de tijd en alle informatie verwerken die we vandaag allemaal hebben gehad, het was een heerlijke eerste dag en ik heb heel erg veel zin om maandag naar het project te gaan. Ik hoop jullie snel weer van de rest op de hoogte te brengen wat ik allemaal mee ga maken deze week. Tegen die tijd heeft er misschien iemand het hele verhaal gelezen, Julie hebben geluk de eerste twee pogingen waren nog langer.

Liefs jantinaaaaa

mijn eerste woordje cambodjaans: (thanks) or-goon.

Reacties

Reacties

Jannet

Oh oh ik lees net je blogg, wat een heerlijke griet ben je ook. Eindelijk weten we wat voor blunders je hebt beleefd. Na verschillende pogingen via app videos en geluidsopnames die ook niet geheel lukte zijn we eindelijk op de hoogte. Ha ha je bent echt onze Topper. Succes en geniet en houw je koppie erbij he. Love you.

gerrie

Hoi meisje, Or goon voor je verhaal. We zagen je al rennen met de koffer in de hand en de sjaal wapperend achter je aan en een paar slippers met een touwtje aan de koffer. Maar dat is dan weer een Gerrie fantashietje. Ha, ha. Nou de kop is eraf. Wat bijzonder dat er dan weer zulke mensen op je pad komen hé? Wij hoorden dat je morgen gaat leren oversteken. Nou we hebben enkele filmpjes gezien hoe dat er in Cambodja in het verkeer aan toe gaat. We wensen je heel veel suc6. En dat is wel nodig. Misschien met een drown oversteken. (Idee).
Lieverd.
Heel veel sterkte plezier en suc6 lieve groetjes ome Arie en tante Gerrie

Monique

Jantina, wat een feest om dit verhaal te lezen. Ik verheug me nu al op de rest!! Ook ik zie je rennen over het vliegveld, gewoon omdat je het zo briljant omschrijft. En... heel misschien omdat ik akelig veel herken in je verhaal.. Na een diepe zucht in de rij kon je er waarschijnlijk wel een beetje om lachen, ik nu wel om jouw verhaal :p

marjanne

Hahahahaha. Zie je wel dat jij het was bij de Mac in Dubai!! Bart vond m'n bericht in ulcus molle over de Mac heel vaag en ik kom het eigenlijk ook niet uitleggen omdat er wat info in m'n hoofd mistte. Maar jij was het dus met dat geld in de prullenbak! Leuk om te lezen en geniet van je verdere avontuur!!

Gerrita

Haha, super leuk om te lezen Jantina! Geniet van je tijd daar!!!

Tinka

Aaaah Jantina wat een heerlijk verhaal! Geniet ervan om dit te lezen en ik zie het bijna voor me:)
Hool dat je beetje kunt bijkomen en geniettt

Leanne en 'John'HAHAHA

JOEEEHOEEEE. Wat ben je toch een heerlijk mins. Ik ben erg benieuwd naar je volgende bloggie. Het avontuur kan nu echt beginnen, geniet geniet geniet! Heel veel succes vandaag (maandag) op het project, ik ben benieuwd hoe je dag vandaag is! SUCCES.
Kus Leanne

Oma van essen

hoi Jantina. leuk dat je goed bént aangekomen en dat je al met sommige mensen bent kennisgemaakt hebt ik .Ik vind het heel stoer van die oude dame alleen zo.,grote reis gáán maken ik doe het haar niet jij hebt in Azië geen last van oma heel veel plezier en succes gewenst. Groetjes ván oma

Dilana

Hé Jantina, ik zit hier op 'm'n' paard in de stal je verhaal te lezen.. Hij staat heerlijk z'n hooi op te eten. Ik vind het erg leuk om te lezen wat je daar mee maakt! Het past zo bij je om dit te doen. Ben stiekem toch wel een beetje trots op je! Moest natuurlijk hardop lachten om dat taxi verhaal.. Hihi en ook daar herken ik je toch wel een beetje in hoor :). Ook leuk dat je mensen ontmoet onderweg en zo een klein stukje van hun mee beleeft. Ook herkenbaar sommige dingen, herinnert me aan mijn zuid-Afrika avontuur. En ook dat de techniek niet werkt en je dus ws uren achter zo'n pc hebt doorgebracht. Lekker frustrerend, maar ach er zijn ergere dingen om je druk om te maken en die zul je ook genoeg zien en beleven. Nogmaals: veel sterkte, wijsheid en kracht.. Maar vooral veel liefde (heb jij genoeg van) en veel plezier!! Geniet.. Liefs Dilana

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active