Jantinahols.reismee.nl

Week in thailand, wat een avontuur en heerlijk ontspannen

Heaa allemaal,

Ik hoop dat jullie het allemaal bij kunnen houden maar ik ben inmiddels weer in phnom penh en vlieg morgen (30 nov.) naar Laos, dan begint mijn cultuurweek en zal ik denk ik genoeg beleven dus om te voorkomen dat dat een mega verhaal word breng ik jullie nu maar vast op de hoogte over mijn week in Thailand.

Het hostel waar ik op Koh chang verbleef was super, de mensen waren er heel erg vriendelijk en er waren veel backpackers die al maanden aan het reizen waren. Het was even omschakelen om niet tussen de vrijwilligers te zitten. Het backpackers leven is namelijk totaal anders omdat zij van hoogtepunt naar hoogtepunt gaan en de vrijheid hebben om te blijven waar het leuk is. Tijdens het vrijwilligerswerk ben ik wat meer gebonden aan plaats en tijd maar het was leuk om met deze mensen te praten en ideeen op te doen voor Laos en Vietnam.

De eerste dag op het eiland heb ik de boel een beetje verkend en ben ik eventjes op het strand geweest. Het was heerlijk om zo dicht bij het strand te zitten. Als ik nu terug denk aan afgelopen week dan heb ik in totaal maar een paar uur op het strand gezeten en vraag ik me sterk af wat ik verder allemaal heb gedaan maar als het leuk is dan gaan de dagen snel voorbij he. Ook is het zo dat het hier het hele jaar door om half zes donker wordt en dat de dagen best kort voelen, het zijn dus geen typische heerlijk lange zomerdagen. Al is de temperatuur ver boven onze gemiddelde heerlijke lange zomerdag.

Ik heb op de heenweg, zoals ik al schreef, veel mensen ontmoet waar ik nog veel mee om ben gegaan en heb veel nieuwe mensen ontmoet. Soms was ik het even zat, gewoon omdat het zo warm is en omdat je zooveel nieuwe dingen ziet dat het soms best vermoeiend is, en dan nog kwam ik wel weer met mensen in gesprek of om gewoon een spelletje te doen. Het is zo makkelijk om contact te maken met andere mensen als je alleen bent.

Ook heb ik twee zussen uit noorwegen ontmoet waarmee ik een dagje naar de andere kant van het eiland ben geweest. Dit was op een dag dat er een national festival was en het was bijzonder om dat mee te maken. Op het strand waar wij zaten kon je merken dat er veel was opgezet voor de toeristen maar wanneer je lokale mensen zag, dan kon je de traditie van het festival zien. Het was namelijk de bedoeling om een bootje te maken van bananenbladeren en deze in zee te leggen, hiermee gaven de mensen een wens op een betere en gezonde toekomst. Het was een prachtig gezicht om al die bootjes met lampjes op het water te zien. Verder waren die avond veel vuurshows en sloten ze af met een grote vuurwerkshow boven het water. Het is gek maar op de een of andere manier gebeurt het me vaker dat ik juist de vuurwerkshow mis op een evenement, zoals ook dit keer. Haha geen idée hoe ik dat voor elkaar kreeg maar de lokale planning was al uitgelopen dus qua tijd konden we nergens meer van op aan.

Aangezien ik aan de andere kant van het eiland was dan waar mijn hostel was, en ik de enige was die terug moest, leek het me een goed idée om redelijk vroeg naar huis te gaan ipv het hele festival te blijven. Ik moest er fix veel geld voor neerleggen om de taxi mij naar huis te laten brengen. Ik was natuurlijk gewend om vol te onderhandelen bij een tuktuk en eigenlijk bij alles, maar hier op Koh Chang stonden ze me goed raar aan te kijken wanneer ik de helft van het geld bood en was er geen enkele manier om wat van de prijs af te krijgen. Nu betaalde ik omgerekend 15 dollar om naar huis te komen terwijl ik voor die afstand in phnom penh ongeveer 4 dollar zou betalen. Maar ach, kleinigheidje. En ik was maar al te blij dat ze me naar huis brachten.

Oeeh deze dag heb ik samen met de meiden uit noorwegen een kajaktour gedaan, vanaf koh chang naar een ander heel klein eiland en het was prachtig, een onbewoond eiland en we gingen daar op het strand en het was zo bizar om daar te staan en te kijken naar de andere eilanden, heel gaaf. En heerlijk om even wat actiefs te doen tussen al het zitten en wandelen door.

Maar wat ik eigenlijk wilde vertellen over deze dag was dat we bij een lokaal restaurantje gingen eten en dat ik iets typisch thais bestelde. Er werd nog gevraagd of ik het spicy wilde maar nee dat wilde ik niet. En je voelt de bui al hangen natuurlijk. Inderdaad ik heb nu ongeveer de helft van mijn smaakpupillen over omdat de rest is weggebrand. Tjonge wat was ik blij met de rijst.

Deze maaltijd is me nog lang nagebleven haha.

De laatste dag op het eiland heb ik mn stoute schoenen aangetrokken. Ik kreeg namelijk van veel vrienden te horen die op het eiland waren geweest dat het echt een aanrader was om een scooter te huren. Heel leuk en aardig maar ik had nog nooit op een scooter gereden en ookal ziet het er super makkelijk uit, het leek me nogal een uitdaging om dat voor de eerste keer in Thailand te proberen ipv in het rustige stroe. Maargoed ik had op internet wat onderzoek gedaan en dacht ik ga gewoon langs bij een verhuur bedrijf en kijk hoe het gaat. Nou toen ik er aankwam was er totaal geen sprake of ik uberhaupt een rijbewijs had en was het voldoende om mijn paspoort aft e geven en mocht ik een scooter uitkiezen en gaan. Tja dat was dus even niet de bedoeling, maar gelukkig waren het hele aardige mensen en bovenal spraken ze heel goed engels dus ik heb een scooterles gehad van krap 4 minuten en tja het ging boven verwachting goed. Dat de rest van de straat er nog niet echt het vertouwen in leek te hebben, maakte me niet veel uit want ik dacht na wat extra rondjes gaat dat best goed. En wel wat was ik blij dat ik het gewoon heb gedaan, een aantal mensen verklaarde me voor gek omdat het heel gevaarlijk was door de non stop stijle Bergen op het eiland en de vele haarspeld bochten. Maar ach, dit hoorde ik toen ik terug kwam dus niks aan de hand.

Het voelde heerlijk om de vrijheid te hebben om te gaan en te staan waar ik wilde voor de hele dag, ik ben eerst naar een waterval geweest wat prachtig was. Echt midden in de Bergen een hoge waterval waar je ook nog in kon zwemmen, nouja in het water waar de waterval op uitkwam, je kon niet echt onder de waterval staan maar het was prachting. Ik had mijn bikini al aan dus dacht ik waag een sprongetje. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan haha. Een aantal mensen weten dat ik een verschrikkelijke hekel heb aan blote voeten in natuurwater omdat er dan vanalles aan je voeten kan zitten. Na mn eerste stap in het water kwam er gelijk een hele school vissen op mijn voeten af en begonnen ze lekker te knabbelen, ik ben nog nooit zo snel uit het water gevlogen maar geloof mij, dit ging snel. Toch heb ik daarna nog ongeveer een half uur bij het diepe gedeelte gestaan om mezelf over te halen dat het wel heel gaaf was om in een waterval te zwemmen. Er was een vies oud spaans mannetje en een vlotte belg voor nodig om mij de moed te geven om gewoon te gaan en niet op de vissen te letten. Het water was heel helder en er was duidelijk te zien dat in dit gedeelte genoeg vissen van 30cm zaten. Maargoed ik heb het gedaan en ik heb er niet uitermate van genoten maar trots was ik zeker haha. Verder heb ik veel op mn scooter gereden en moest ik aardig wennen aan het feit dat ze in Thailand aan de andere kant van de weg rijden en aan het feit dat wanneer je niks gas gaf je toch goed hard van de berg af reed en ik geen idée had hoe hard ik kon remmen tot ik geen grip meer had. Maar dat was een leuke uitdaging. Overal was strand en ik hoorde dat 90% van het eiland jungle is dus het aantal wegen was beperkt. Maar het was het leukste wat ik heb gedaan. Heerlijk om een dagje alleen te zijn en te doen wat ik wilde.

De ochtend dat ik vertrok naar phnom penh begon al lekker typisch, onder het mom van typische situaties waarin jantina terecht komt, maar ik zat in een taxi die tien minute later ontdekte dat ik de verkeerde persoon was die hij had opgehaald. Toen werd ik weer terug gebracht en opgehaald door een andere taxi, haha heerlijk weer. De rest van de mensen in de taxi konden er niet zo hard om lachen maar ik kon het wel waarderen, vooral omdat er al een oplossing klaar stond.

De terugreis werd ik vergezeld door dezelfde man die ik had ontmoet op de heenweg en dat was super fijn, dit keer ging de grensovergang niet zo makkelijk en heeft hij me geholpen door geld te lenen wanneer ik werd opgelicht om meer te betalen en er zoals gewoonlijk niemand was die vertelde wat de bedoeling was. Ik kan nog veel meer schrijven over de ubercorrupte situatie daar maar het is gewoon heel krom en ze kunnen je het leven heel lastig maken en daarom weten ze dat ze zelf een prijs kunnen verzinnen die hun op dat moment aanstaat, er tegenin gaan had geen zin merkte ik al snel genoeg. En als er dan vier mannen in pak tegenover je staan dan hou je wel op na de vierde keer vertellen dat je niet van plan bent zoveel extra te betalen. Het was simple, no money, no visa. Verder bestond de reis uit veel wachten en afwachten wat er werd geregeld. Ik kon er op dat moment eigelijk helemaal niet van balen omdat ik genoot van alle bijzondere en unieke (hoe slecht ook) situaties meemaakte. Het was heerlijk om het gevoel te hebben om naar huis te gaan in phnom penh, het guesthouse en de mensen hier voelt echt als thuiskomen en ik ben heel blij dat ik hier voor dit weekend nog even kan zijn. Vandaag (28 nov) heb ik een ritje door de stad gemaakt en naar de central marked geweest en vanalles geregeld voor Laos. Ik begin zo aan mijn laatste nachtje en begint het afscheid nemen van de mensen hier. Heel erg raar gevoel dat ik hier waarschijnlijk nooit meer terug kom. Ik heb zin om morgen naar laos te gaan en ben benieuwd wat ik allemaal mee ga maken.

Ik hou jullie op de hoogte J.

Ik waardeer echt heel erg hoeveel mensen er nog steeds meelezen via de blog en met me meeleven. Sorry als ik niet op de berichtjes reageer maar ik waardeer het enorm, badankt!!

Veel liefs Jantinaa

Reacties

Reacties

Jannêt

Maar een enkel woord van mij hoor, maar wat heb ik weer vreselijk gelachen tijdens het lezen. Echte topper ben je, hou je koppie erbij en geniet!
Much love, van mij.

Leanne vd Hoef

Gaaf dat je al weel nieuwe mensen hebt leren kennen! Wat was het weer een heerlijk verhaal. Ik moet zo om je lachen, ik zie je het gewoon al vertellen geheghe. Heel veeel succes morgen met de reis! Op naar een nieuw avontuur. Toi toi toi. En blijf vooral heeeul erg genieten meis. Dikke kus uut Barneveld.

Liza

Wat leuk om je verhalen te lezen!! Geniet er lekker van. Je maakt echt leuke dingen mee

Janna

Leuk dat je nu ervaren hebt, hoe makkelijk het is om contact te maken als je alleen op pad bent. Je kunt het!
Fijne tijd en heerlijk om je verhalen te lezen.

gerrie

Hoi Jantina, Wat knap zeg hoe jij je door alles heenslaat.
Ook als het even niet meezit weet je er op een positieve draai aan te geven. Dat vind ik zo ongeloFelijk knap, Op die manier krijg je zelf ook steeds positieve energie. We genieten van je. We wensen je een hele fijne cultuurweek. Jammer dat je in je vertrouwde questhouse maar een nachtje kan verblijven.
Lieve groeten.

Gerlinda Soetendaal

Hoi Hoi Jantina,
Wat leuk om te lezen wat jij allemaal mee maakt. Super goed van je hoor! We wensen je nog heel veel succes en plezier met je verdere reis en wensen je Gods nabijheid toe! Groeten van Gerlinda Soetendaal (Zus Marjanne)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active